FAQ

06-1212 3000

info@woningverhuurutrecht.nl

Voordat je daadwerkelijk in je huurhuis kunt wonen, moet er de nodige voorbereiding worden getroffen. Praktische zaken zoals een energieleverancier regelen en je huidige huis leegruimen. Maar ook de check in van je nieuwe woning en de daadwerkelijke verhuizing. Je moet aan veel zaken denken en dit brengt voor veel mensen de nodige stress met zich mee. Met onderstaande tips en checklists helpen we je om de voorbereiding te vereenvoudigen, zodat je straks lekker ontspannen kunt wonen.

Verhuizing voorbereiden

Energie en water

Meld je enkele weken voor de start van het huurcontract aan bij

Voor gas en elektra kun je zelf een keuze maken uit de diverse aanbieders, voor stadsverwarming ben je aangewezen op Eneco.

TV, internet en telefoon

Indien internet niet in de huurprijs is verwerkt, dan adviseren wij je dit enkele weken vooraf al te regelen. De wachttijd op levering kan vooral voor het internet vaak lang zijn en wie kan er tegenwoordig nog zonder internet? Hetzelfde geldt voor de tv-aanbieders, verdiep jezelf hierin al ruimschoots van te voren.

Inschrijving gemeente

Je kunt je al inschrijven als bewoner van je toekomstige adres, via www.utrecht.nl (digitaal of door een fysieke afspraak te plannen). Vermeld dan wel de startdatum zoals vermeld in het huurcontract, omdat er anders te veel personen staan ingeschreven.

Verzekeringen

Zorg er voor dat je een aansprakelijkheidsverzekering hebt afgesloten en dat je je eigen inboedel verzekert.

Waar moet ik allemaal aan denken voor mijn verhuizing?

  • Huur opzeggen / woning verkopen
  • Nieuwe woning opmeten
  • Verzekeringen regelen
  • Gas, water en licht regelen
  • Adreswijzigingen versturen
  • Offerte verhuisbedrijf aanvragen
  • Verhuizing plannen
  • Weggooien wat niet mee moet
  • Verhuisdozen en -dekens regelen
  • Vervoer / transport regelen
  • Opslagruimte regelen (eventueel)
  • Tijdig beginnen met inpakken (zie Verhuistips)
  • Meubels tijdig uit elkaar halen
  • Oude en nieuwe huis schoonmaken
  • Vrienden / familie vragen als hulp
  • Opvang kinderen / huisdieren verhuisdag regelen
  • Eten en drinken regelen voor verhuisdag
  • Koelkast en vriezer leeghalen en schoonmaken
  • Wasmachine schoonmaken en vastzetten van de trommel
  • Gordijnen en andere hangende spullen afhalen
  • Belangrijke papieren apart houden
  • Kamers controleren op vergeten spullen
  • Meterstanden opnemen
  • Gas- en elektra afsluiten
  • Oude sleutels inleveren
  • Nieuwe sleutels laten bijmaken

Wat moet ik vooraf nog meer weten van mijn nieuwe huis?

  • Maten van alle kamers en andere ruimten
  • Hoogte en breedte van alle ramen
  • Mogelijkheden om zonwering te bevestigen
  • Beschikbare ruimte voor de koelkast
  • Beschikbare ruimte voor gasfornuis
  • Plaats aansluiting Centrale Antennesysteem en afstand tot de plaats waar je radio en TV wilt plaatsen
  • Aantal en plaats stopcontacten
  • Voorschriften van huiseigenaar
  • Voorschriften van gemeente voor plaatsing antennes
  • Wanneer komt de gemeentereiniging langs?
  • Is er aansluiting op het gasnet of niet?
  • Heeft je nieuwe huis aansluiting op stadsverwarming?
  • Wanneer is de schoorsteen voor het laatst geveegd?

Check in & startinspectie

Tijdens de check-in gaan we gezamenlijk een aantal zaken controleren en vastleggen.

  • De makelaar begeleidt de check-in en maakt foto’s maken van de staat van oplevering, de meterstanden en andere woning-relevante zaken.
  • De makelaar controleert de verlichting, de apparaten en geeft je uitleg over het gebruik hiervan. Ook bijvoorbeeld waar de hoofdschakelaars van elektra, gas en water zijn.
  • De makelaar stelt een inspectierapport op.
  • Je ontvangt een handleiding (voorbeeld) bij de woning met praktische tips, do’s en dont’s. Belangrijk dat je deze goed doorneemt, omdat daar ook zaken in staan die nodig zijn om aan de huurvoorwaarden te kunnen voldoen.

Na de startinspectie zijn er voor jou nog wat zaken om te doen:

  • Nieuwe meterstanden doorgeven. Je ontvangt zsm de meterstanden van de makelaar. Huur je inclusief dan hoef je niets te doen. Huur je exclusief, geef dan de meterstanden binnen 5 dagen door aan je energieleverancier. Een te late melding kan leiden tot een afsluiting en de daarbij komende kosten voor aansluiting zijn voor jouw rekening, je bent ten slotte de nieuwe bewoner per ingang huurcontract.
  • Sleutels. Na de overdracht krijg je de sleutel(s). Het aantal sleutelsetjes varieert per woning, mede afhankelijk of er een speciaal gecertificeerd slot is. Je kunt meestal zelf een kopie laten maken van de sleutels, meld dit dan bij de verhuurder of beheerder.
  • Gebreken. Na de ontvang je de foto’s die de makelaar bij de inspectie heeft gemaakt. Mocht je tijdens de eerste 10 dagen toch eerder onopgemerkte schades of bijzonderheden zien, mail een beschrijving met foto naar zowel WoningverhuurUtrecht.nl als de verhuurder en/of beheerder. Zij vullen dit aan op in het inspectierapport.

Waar controleert en attendeert de makelaar op bij de check in?

  • uitleg geven over alle apparaten ; wasmachine, droger, koelkast, oven, magnetron, meterkast, hoe de groepen uitschakelen, huurder attenderen elke maand de standen op te schrijven, hoe waterhoofdkraan te sluiten, hoe sluiten hoofdkraan gas,
  • check vilt onder alle stoelen en tafels (incl. vastleggen op foto’s)
  • werken alle lampen? (incl. vastleggen op foto’s)
  • internet testen en wachtwoord op inspectiedocument schrijven
  • werken alle ramen en deuren en deurbeslag?
  • check alle kitnaden en voegen
  • check de CV, even aanzetten en kijken of de radiatoren warm worden
  • check alle sleutels,
  • check de berging en brievenbus (nee-nee sticker plakken). Wat te doen met post van de oude bewoners, oud huurders of eigenaar?
  • bij appartement : HHR tekenen, + verklaring bewoning voor VVE (op dit formulier ook zijn telefoonnummer, email en contactgegevens noteren)
  • alle inventaris, meterstanden en sleutels vastleggen met foto’s
  • sleutels van binnendeuren hebben vaak een nummer, dit nummer noteren en vastleggen met foto

Mag ik sleutels laten bijmaken?

Dit mag in overleg met de verhuurder of beheerder.

Wat gebeurt er als ik sleutels verlies?

De kosten bij verlies van sleutels kunnen hoog oplopen en komen voor jouw rekening. Er moet een nieuwe cilinder of slot komen met meerdere sleutels (de eigenaar en/of beheerder/makelaar heeft bijvoorbeeld ook een sleutel).

Voorkomen is dus beter dan genezen. Zorg daarom goed voor de sleutels en hang aan de sleutels altijd een label met daarop het telefoonnummer van ons kantoor of een familielid. Schrijf natuurlijk nooit jouw adres, naam of eigen telefoonnummer op de label!

Verhuizen

Tip 1. Plan je verhuizing niet op de dag van de check-in.

Je komt namelijk altijd tijd te kort. Soms hebben de oud-bewoners vertraging met de verhuizing. Of de woning ziet er slechter dan vooraf gedacht. Denk hierbij aan niet geverfde wanden achter kasten of aan beschadigingen op de vloer die je liever herstelt vóórdat de kamer vol staat met spullen. En een extra schoonmaakbeurt is ook nooit weg, want misschien hebben de vorige bewoners wel andere schoonmaaknormen.

Daarnaast is onze ervaring dat verhuisplanningen meestal tegenvallen en dat de verhuizing altijd veel meer werk en tijd kost dan vooraf beraamd. Je nieuwe huis betrekken mag ook een leuk en zo stressloos mogelijk moment zijn!

Mocht je toch op de dag van de check-in moeten verhuizen, meld dit dan vooraf schriftelijk bij ons. Wij informeren dan de huidige bewoners en checken wat er nodig is om zeker te stellen dat de woning direct bewoonbaar is.

Tip 2. Zorg voor voldoende verlichting.

Vaak is in net-opgeleverde woningen niet direct verlichting aanwezig. En verhuizen en klussen in het donker is nooit prettig. Neem daarom het volgende mee

  • Staande lampen
  • Gereedschapskist
  • Trapje
  • Verlichtingspeertjes (inclusief kroonsteentje)

Tip 3. Laat je vloer acclimatiseren.

Begin niet direct met het leggen van je nieuwe laminaatvloer of parket. Breng de nieuwe vloer zo snel mogelijk naar de woning, open de verpakking en laat deze aan de temperatuur en luchtvochtigheid van de woning wennen. Leg de vloer pas als je alle andere klussen gedaan hebt.

Tip 4. Gebruik de aquastop.

Niets zo vervelend als terugkomen van je vakantie en ontdekken dat je wasmachine wekenlang heeft gelekt! Sluit daarom altijd een aquastop of waterslot op je wasmachine aan. Dit voorkomt vochtnachtmerries.

Tip 5. Vertil je niet.

Een traplift bij een verhuurbedrijf zoals Boels huren is wellicht het overwegen waard! Dit scheelt erg veel tillen en beschadigen in trapgangen.

Wie moet ik informeren dat ik verhuis?

  • Familieleden
  • Vrienden en kennissen
  • Buren
  • Werkgever en collega’s
  • (Zaken)relaties
  • Gemeenten
  • Huisarts
  • Specialist
  • Tandarts
  • Ziektekostenverzekering
  • Kruisvereniging
  • Kerk
  • Notaris
  • Bank
  • Verzekeringsmaatschappijen
  • Assurantietussenpersonen
  • Garage / autodealer
  • Verenigingen
  • Vakbond
  • School en opleidingen
  • Postorderbedrijven
  • Dagbladen
  • Weekbladen
  • Tijdschriften
  • Boekenclub
  • Omroepblad
  • Belastingdienst
  • Centraal Bureau Motorrijtuigenbelasting.
  • Spaarprogramma’s (zoals Airmiles)

Next steps

5. Zorgeloos huren

6. Woninghuur beëindigen